Щодо оприлюднення роз'яснення стосовно організації роботи навчальних закладів,розташованих на території проведення антитерористичної операції, та оплати праці працівникам таких закладів

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

Про роботу вищих навчальних
закладів, розташованих в зоні
антитерористичної операції

      На звернення Міністерства юстиції України від 09.10.2014 № 10-2-26/394 щодо виконання витягу з протоколу № 73 засідання Кабінету Міністрів України від 05 вересня 2014 року та надання роз’яснення стосовно організації роботи навчальних закладів, розташованих на території проведення антитерористичної операції, Міністерство освіти і науки України в межах компетенції інформує.

Дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади

   У вересні в Луганській області розпочали навчальний рік 288 шкіл з 678, фактично навчаються понад 57 700 учнів з майже 167 тисяч.

      З 1 вересня 2014 року у Донецькій області навчально-виховний процес розпочався в 547 з 1123 загальноосвітніх шкіл. Контингент учнів, які приступили до навчання складав 152143 учні, з них прийнято до навчання 12,5 тис. учнів (вимушених переселенців). Крім того близько 40 тис. учнів вимушених переселенців розпочали навчання в інших областях України. У штатному режимі розпочали роботу 79 (71,1%) професійно-технічних навчальних закладів.

    З 1 жовтня розпочали навчання ще 97,7 тис. учнів у 399 загальноосвітніх школах міст Донецька, Горлівки, Жданівки, Докучаєвська, Єнакієвого, Макіївки, Сніжного, Харцизька, Торезу, Шахтарська, Амвросіївського, Старобешівського, Новоазовського, Тельманівського (частково).

   Всього з загальноосвітніх навчальних закладів переведено учнів та педагогічних працівників: з Донецької області понад 40 тис. осіб, з Луганської понад 22 тис. осіб.

    З дошкільних навчальних закладів переведено вихованців та вихователів: з Донецької області понад 5000 осіб, з Луганської області понад 3000 осіб.

Вищі навчальні заклади

      З метою оперативного реагування та з метою забезпечення функціонування навчальних закладів Міністерством освіти і науки підготовлено 33 інструктивні листи та розпорядчі накази. У тому числі, щодо спрощеної процедури переведення студентів з вищих навчальних закладів Донецької та Луганської, першочергового поселення їх у гуртожитки тощо.

    У 2013/2014 навчальному році у вищих навчальних закладах Донецької та Луганської областей навчалося майже 215 тис. студентів, з них за денною формою понад 166 тис. Зараз у зоні АТО в Луганській області знаходяться 28 ВНЗ І-ІІ (13 поза зоною) та 7 ІІІ-ІV (2 поза зоною), Донецькій 51 ВНЗ І-ІІ (28 поза зоною) та 15 ІІІ-ІV (7 поза зоною).

     Станом на 16 жовтня 2014 року за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти до вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації у статусі тимчасово допущених до занять вже переведено понад 3600 студентів. Майже 700 громадян звернулося до Приймальні громадян Міністерства освіти і науки.

    З вищих навчальних закладів Луганської області переведено 1889 студентів, з них за денною формою навчання 1798, з вищих навчальних закладів Донецької області – 1685, з них за денною формою навчання -1500. Всього з Донецької та Луганської областей на консультативний телефон Міністерства освіти і науки України звернулося 274 особи (відповідно 188 та 86), особисто звернулися до Приймальні громадян звернулося 122 особи (відповідно 77 та 45).

    Незважаючи на надзвичайну ситуацію переважна більшість вищих навчальних закладів провела вступну кампанію. Міністерством освіти і науки керівникам вищих навчальних закладів було дозволено самостійно визначати терміни проведення вступної кампанії та початок навчального року.

     26 вересня відбулося спільне засідання Міністерства освіти і науки України та Донецької обласної державної адміністрації за участю ректорів і викладачів з Донбасу, а також громадських активістів. Під час засідання було обговорено досвід переведення із зони бойових дій до інших регіонів України таких вищих навчальних закладів, як Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка (Старобельськ), Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля (Сєвєродонецьк), Донецький юридичний інститут (Кривий Ріг), Донецький національний університет (Вінниця). Було також прийнято рішення також перенести діяльність Донецького національного технічного університету як окремої юридичної особи. Крім цього, Луганський медичний університет розпочав роботу у м. Рубіжне, Луганський національний університет внутрішніх справ у м. Сєвєродонецьку.

    10 жовтня ініціативна група Донецького національного університету економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського звернулася до студентів, аспірантів і співробітників Університету, які бажають продовжити навчання або роботу в системі освіти та науки України, та вирішує питання про місце та дату початку навчального року.

   Водночас, Міністерство освіти і науки надає інформацію щодо евакуйованих вищих навчальних закладів із території проведення антитерористичної операції станом на 31 жовтня 2014 року, що додається.

  Фінансування вищих навчальних закладів, розташованих на території проведення антитерористичної операції здійснюється частково і не залежить від компетенцій Міністерства освіти і науки України.

       Додаток на 1 аркуші в одному примірнику.

Перший заступник Міністра                                                                               І. Р. Совсун

Перелік
вищих навчальних закладів державної форми власності, які евакуйовано з зони АТО

№ 
з/п
Назва ВНЗ
Куди евакуйовано
Всього
студентів
З них
навчається
на денній
формі

З них


за кошти
державного
бюджету

навчається:


за кошти
фізичних
та юридичних осіб
1
 Донецький національний технічний університет
 Красноармійськ  2685  2436  1199  1486
2
 Донецький національний університет
 Вінниця  11413  5976  3563  7850
3
 Донецький національний університет економіки і
торгівлі ім. М. Туган - Барановського

 

 Кривий ріг  10842  7288  6899  3943
4
 Луганський національний університет ім. Тараса Шевченка
 Старобільськ  7089  4904  3230  3859
5  Донецький юридичний інститут МВС України  Кривий ріг  6816  3426  2431  4385
6
 Східноукраїнський національний університет 
ім. Володимира Даля
 Сєвєродонецьк  2420  1489  1647  773
7  Луганський національний аграрний університет  Харків 1854   554  368  1486
8  Луганський державний медичний університет Рубіжне   6633  3393  3009  3624
9  Луганський державний університет  університет внутрішніх справ   Сєвєродонецьк  7601  5102  4180  3421

Перелік
вищих навчальних закладів державної форми власності, які розташовані поза зоною АТО

№ 
з/п
Назва ВНЗ
Всього студентів
З них
навчається
на денній
формі 

 

З них 

 


за кошти
державного
бюджету

 

навчаються: 

 


за кошти
фізичних
та юридичних осіб
1 Донбаська державна машинобудівна академія 5073 2714 3394 1679
2 Маріупольський державний університет 3938 2699 1452 2486
3 Приазовський державний технічний університет 4828 2540 1757 3071
4 Краматорський економіко - гуманітарний інститут 708 251 0 708

 

М І Н І С Т Е Р С Т В О
СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
(Мінсоцполітики)

        Міністерство соціальної політики України розглянуло лист щодо організації роботи навчальних закладів, розташованих на території проведення антитерористичної операції, а також виплати заробітної плати їх працівникам і з питань компетенції повідомляє.

      Щодо можливості зарахування на роботу громадян, які тимчасово переміщуються із Луганської та Донецької областей за сумісництвом більш як на 0,5 ставки.

      З метою врегулювання трудових відносин працівників, які переміщуються з районів проведення антитерористичної операції Мінсоцполітики розробило проект постанови Кабінету Міністрів України „Про роботу за сумісництвом працівників, які переміщуються з районів проведення антитерористичної операції”.

      Проектом акта пропонується врегулювати на законодавчому рівні питання працевлаштування та надання відпустки працівникам, які переміщуються з районів проведення антитерористичної операції на період проведення такої операції, що дасть можливість зарахування на роботу за сумісництвом таких громадян більш як на 0,5 ставки та укладання трудових договорів про роботу за сумісництвом керівників державних підприємств, установ і організацій, їхніх заступників, керівників структурних підрозділів (цехів, відділів, лабораторій тощо) та їх заступників.

      На даний час проект акта знаходиться на погодженні в Мінекономрозвитку та СПО репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні. Мінфіном та СПО роботодавців на національному рівні проект постанови погоджено без зауважень.

      Щодо врегулювання питання умов та оплати праці працівників підприємств, установ та організацій, які переміщуються з районів проведення антитерористичної операції або залишаються у таких районах і не виходять на роботу у зв’язку з небезпекою для життя і здоров'я.

     Відповідно до статті 1 Закону України „Про оплату праці”, яким визначаються економічні, правові та організаційні засади оплати праці працівників, які перебувають у трудових відносинах, на підставі трудового договору з підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та господарювання, заробітна плата – це винагорода, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

     Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства (установи, організації).

     Отже, згідно з чинним законодавством, заробітна плата працівникам (в тому числі за час щорічної, соціальних відпусток), виплачується при умові виконання ними своїх функціональних обов’язків з дотримання встановленої правилами внутрішнього трудового розпорядку тривалості щоденної (щотижневої) роботи та при умові здійснення підприємством (установою, організацією) господарської діяльності.

     З метою забезпечення виконання повноважень та функцій роботодавець може змінювати режим роботи, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку чи графіками змінності, у зв’язку із ситуацією, що склалася, або запроваджувати гнучкий графік роботи.

     Питання соціальної захищеності працівників у зв'язку із зупиненням роботи підприємств, установ, організацій частково можна врегулювати шляхом установлення неповного робочого часу в порядку, визначеному статтею 56 Кодексу законів про працю України.

     Оплата праці у такому випадку здійснюється пропорційно відпрацьованому часу або залежно від виробітку.

     Крім того, роботодавцем за наявності відповідних умов може бути організовано надомну працю. У цьому випадку доцільно застосовувати Положення про умови праці надомників, затверджене постановою Державного комітету СРСР з праці та соціальних питань від 29.09.81 р. № 275/17-99 (відповідно до постанови Верховної Ради України від 12.09.1991 № 1545 „Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР” зазначене Положення діє в частині, що не суперечить чинному законодавству).

      У разі переміщення підприємства, установи, організації або її підрозділів до іншого населеного пункту у зв’язку з проведенням антитерористичної операції роботодавці повинні враховувати, що згідно із статтею 32 Кодексу законів про працю України переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, установі, організації, а також переведення на інше підприємство, установу, організацію або в іншу місцевість хоча б разом з підприємством, установою, організацією допускається тільки за згодою працівника.

      Відповідно до статей 34 та 113 Кодексу законів про працю України у разі оформлення простою підприємства (установи, організації) або його структурного підрозділу (зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами) оплата праці працівників здійснюється з розрахунку не нижче двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу).

      Працівники, які не виходять на роботу у зв’язку з переміщенням із районів проведення антитерористичної операції, або ті, які залишаються у таких районах під час проведення антитерористичної операції і не мають змоги виходити на роботу у зв’язку з небезпекою для життя та здоров'я, не можуть бути звільнені за пунктом 4 частини першої статті 40 Кодексу законів про працю України на підставі „прогул”.

      Зазначене обумовлено необхідністю збереження життя і здоров'я таких працівників та їх сімей і вважається як відсутність на роботі з поважних причин. У такому випадку за працівниками зберігаються робоче місце та посада.

      За згодою сторін трудового договору працівникам на їхнє прохання можуть надаватись оплачувані відпустки, відпустки без збереження заробітної плати, що надаються працівникам в обов’язковому порядку, та відпустки без збереження заробітної плати, які надаються за угодою сторін у порядку, визначеному законодавством.

      При цьому звертаємо увагу на те, що у випадку надання працівнику щорічної основної відпустки, розрахунок відпускних здійснюється у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 № 100 „Про затвердження Порядку обчислення середньої заробітної плати”. Оплата за час відпустки має бути здійснена в повному обсязі.

      Працівникам, які не виходять на роботу у зв’язку з небезпекою для життя і здоров’я та які використали всі належні їм відпустки, у табелі обліку використання робочого часу доцільно такі неявки відмічати умовним позначенням „НЗ” – неявки з нез’ясованих причин або „І” – інші причини неявок.

      З метою вирішення матеріальних проблем зазначених працівників згідно з чинним законодавством роботодавцем цим працівникам може бути надана матеріальна допомога.

      Також зазначаємо, що Мінсоцполітики з метою врегулювання на законодавчому рівні питання збереження трудових відносин та надання відпустки без збереження заробітної плати в обов’язковому порядку працівникам, які переміщуються з районів проведення антитерористичної операції або залишаються у таких районах і не мають змоги виходити на роботу у зв’язку з небезпекою для життя та здоров’я на весь період її проведення розробило проект Закону України про внесення зміни до статті 25 Закону України „Про відпустки”, який внесено на розгляд Верховної Ради України 12.09.2014 (реєстраційний № 5069).

      Прийняття зазначеного законопроекту сприятиме збереженню робочих місць за такими працівниками, зарахуванню періоду їх відсутності на роботі у зв’язку з проведенням антитероритичної операції до стажу роботи та дасть змогу таким працівникам вжити заходів для збереження їх життя і здоров'я без ризику втрати роботи.

      Інші проблемні питання, неврегульовані чинним законодавством, зокрема, щодо забезпечення тимчасовою роботою (з оплатою праці згідно з законодавством) працівників підприємств (установ, організацій), які переміщуються з районів проведення антитерористичної операції на територію, підконтрольну українській владі, потребують прийняття окремого рішення Уряду.

      Водночас зазначаємо, що 1 жовтня ц.р. на засіданні Уряду прийнято постанову за № 505, якою передбачено виплату щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції - для непрацездатних осіб (пенсіонери, інваліди, діти) – 884 гривні на одну особу (члена сім’ї); для працездатних осіб – 442 гривні на одну особу (члена сім’ї)

Заступник Міністра                                                                                          В. Ярошенко