У К Р А Ї Н А
З метою реалізації державної політики у сфері охорони дитинства, забезпечення прав і свобод дітей відповідно до чинного законодавства України, поліпшення соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, реалізації їх прав на сімейне виховання, на виконання закону України „Про Загальнодержавну програму „Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини” на період до 2016 року”, враховуючи розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 23.12.2010 №Р-786/0/3-10 „Про погодження проекту Програми захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання у Дніпропетровській області на 2011 – 2015 роки”, керуючись п.22 ч.1 ст.26, п.3 ч.4 ст. 42, ч.1 ст.59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, міська рада
1.1. Програму захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання у м.Дніпродзержинську на 2011–2015 роки (додаток 1).
1.2. Перелік завдань і заходів Програми захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання у м.Дніпродзержинську на 2011–2015 роки (додаток 2).
2. Управлінню освіти і науки міської ради (Баштаненко), управлінню охорони здоров’я міської ради (Логінов), управлінню у справах сім’ї та молоді міської ради (Васильєва), управлінню по фізичній культурі та спорту міської ради (Петеримов), міському центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді (Соломашенко) надавати інформацію про хід виконання програми службі у справах дітей міської ради (Малкіна) щоквартально до 1 числа місяця, що настає за звітним періодом.
3. Рекомендувати головам Баглійської, Дніпровської, Заводської районних у місті рад Дейнезі Є.В., Саусю О.В., Пелипасу В.К. розробити районні програми захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання на 2011–2015 роки з урахуванням завдань Програми, затверджених цим рішенням та щоквартально до 1 числа місяця, що настає за звітним періодом, надавати службі у справах дітей міської ради (Малкіна) інформацію про їх виконання.
4. Рекомендувати Дніпродзержинському міському управлінню ГУ МВС України в Дніпропетровській області (Плачков) надавати інформацію про хід виконання програми службі у справах дітей міської ради (Малкіна) щоквартально до 1 числа місяця, що настає за звітним періодом.
5. Службі у справах дітей міської ради (Малкіна) про хід виконання Програми захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання у м.Дніпродзержинську на 2011–2015 роки інформувати постійну комісію міської ради з питань освіти, культури, молоді та спорту щороку до 15 січня.
6. Головному фінансовому управлінню міської ради (Колода) фінансувати заходи Програми за рахунок коштів, передбачених у бюджеті міста на відповідні галузі в 2011–2015 роках, згідно із затвердженими кошторисами, з переліком заходів та видатків на їх виконання.
7. Визнати такими, що втратили чинність, рішення міської ради від 27.06.2007 №215-12/V „Про міську Програму подолання дитячої безпритульності і бездоглядності на 2007–2010 роки”, від 29.06.2010 №985-52/V „Про внесення змін до рішення міської ради від 27.06.2007 №215-12/V”.
8. Організацію виконання цього рішення покласти на службу у справах дітей міської ради (Малкіна), координацію – на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів міської ради Павлюка С.М., контроль – на постійну комісію міської ради з питань освіти, культури, молоді та спорту (Коробочка).
Додаток 1
до рішення міської ради
від 28.01.2011 №34-04/VI
захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання
у м. Дніпродзержинську на 2011–2015 роки
Стабільність держави, її економічний розвиток значною мірою залежать від фізичного та духовного розвитку дитини, ставлення держави до її проблем, інтересів та потреб.
Україна як член міжнародного співтовариства бере участь у діяльності зі створення сприятливого для дітей середовища, в якому гідний розвиток і захист їх прав забезпечується з дотриманням принципів демократії, рівності, миру, соціальної справедливості з урахуванням моральних засад та традиційних цінностей українського суспільства, спрямованих на зміцнення сім’ї і морального здоров’я дітей в Україні.
Потрібно принципово змінювати підходи до влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Інтернатна система утримання дітей, які не можуть виховуватися в рідних сім’ях, позитивного ефекту не дала.
Питання безпритульності та бездоглядності дітей, незважаючи на позитивні зрушення, залишається актуальним. За період з 2007 по 2010 роки безпритульних та бездоглядних дітей в місті зменшилося на 96%.
На обліку в районних службах у справах дітей станом на 01.01.2011 перебуває 724 дитини, з них 129 дітей опинились у складних життєвих обставинах.
Причинами виходу дітей на вулиці є сімейні проблеми, вживання наркотиків, правопорушення, неспроможність багатьох сімей виховувати дітей, мотивована бідністю, безвідповідальністю батьків, безробіттям, зростанням цін на товари першої необхідності, зокрема, дитячі і, як результат, погіршення матеріального благополуччя населення міста.
Мають місце випадки застосування батьками насильства у відношенні до своїх дітей. Більшість з тих, хто постраждав від жорстокого поводження, пережили психічну травму, у результаті чого вони розвиваються надалі зі значними особистісними, емоційними і поведінковими особливостями. А це негативно впливає на їхнє подальше життя.
У сучасних умовах становлення ринкових відносин, диференціації суспільства, погіршення матеріального і духовного становища дітей назріли і такі проблеми:
- захворювання дітей, зокрема збільшення кількості хронічних захворювань;
- зниження якості соціалізації дітей;
- споживацьке ставлення дорослих до дітей, використання їх у власних інтересах.
Соціалізація дітей сьогодні проходить в умовах зміни системи цінностей і орієнтацій. Це ставить перед суспільством нові завдання щодо виховання дітей, опікування ними державою. Тобто, їм необхідні правовий захист і підтримка.
Правовий захист дітей є системою заходів правового, організаційного, фінансового плану, спрямованою на забезпечення безпеки їх повсякденного життя і призначеною для здійснення допомоги дітям, які через різні обставини залишились позбавленими (повністю або частково) тих пільг і послуг, які необхідні для їх нормального розвитку.
Актуальність проблем дитинства для перспективи розвитку держави разом із завданням посилення результативності позитивних процесів у цій сфері обумовлюють необхідність вироблення якісно нового підходу щодо забезпечення дітям повноцінного розвитку відповідно до їх потреб, докорінних змін у механізмах співпраці органів влади і громадськості. Стрижнем нового етапу у сфері захисту прав дітей має стати впровадження Програми захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання у м.Дніпродзержинську на 2011–2015 роки (далі – Програма).
Метою Програми є забезпечення оптимального функціонування цілісної системи захисту прав дітей в місті.
Основними шляхами і напрямами реалізації Програми в місті є:
- створення умов для народження здорової дитини;
- обмеження поширення серед дітей ВІЛ/СНІДу, туберкульозу та наркоманії;
- створення належних умов для збереження та зміцнення здоров’я дітей, як фізичного, так і морального, формування здорового способу життя, утвердження в суспільстві сімейних цінностей, матеріального забезпечення сімей з дітьми, виховання відповідального батьківства та запобігання соціальному сирітству;
- організація результативної роботи з реабілітації бездоглядних та безпритульних дітей, розвитку сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- уникнення найгірших форм дитячої праці та їх ліквідація шляхом запровадження ефективних економічного, правового і соціального механізмів, спрямованих на запобігання порушенням законодавства щодо застосування праці дітей;
- профілактика правопорушень з боку дітей, значне зменшення кількості злочинів, вчинених дітьми, приведення умов їх утримання у спеціальних установах у відповідність із міжнародними стандартами.
Програма реалізується протягом 2011–2015 років у один етап.
Початок виконання Програми – січень 2011 року, закінчення – грудень 2015 року.
Програма передбачає реалізацію наступних пріоритетних завдань:
- підтримка дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з малозабезпечених, багатодітних сімей, дітей-інвалідів, дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, забезпечення належних умов для їх навчання, виховання та розвитку;
- удосконалення методичної роботи щодо захисту прав дітей та розвитку сімейних форм виховання;
- функціонування Єдиної інформаційно-аналітичної системи „Діти” з метою обліку дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб, які бажають взяти їх на виховання, дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах;
- організація інформаційної кампанії з питань формування толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД дітей;
- проведення інформаційної кампанії серед дітей старшого шкільного віку з метою запобігання захворюванню на ВІЛ/СНІД;
- підвищення рівня культури сімейних стосунків і відповідальності батьків за виконання своїх обов’язків шляхом активізації участі батьків у семінарах, тренінгах, що сприяють формуванню сімейних цінностей;
- поліпшення системи соціальної роботи з сім’ями, що мають дітей і опинилися у складних життєвих обставинах;
- удосконалення процесу реабілітації бездоглядних і безпритульних дітей та їх сімей;
- забезпечення реалізації права дитини на захист від економічної експлуатації та від виконання будь-якої роботи, що може бути небезпечною для її здоров’я, стати перешкодою у здобутті освіти чи завдавати шкоди фізичному, розумовому, духовному і моральному розвитку;
- активізація профілактичної роботи з метою запобігання правопорушенням у дитячому середовищі;
- розвиток сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- захист житлових та майнових прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- розвиток у дітей навичок з прийняття рішень, що впливають на їхнє життя.
Перелік завдань і заходів Програми наведений у додатку 2 до рішення міської ради.
Фінансування програми здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету.
Орієнтовні обсяги фінансових витрат, необхідних для виконання Програми в цілому складають 578,2 тис.грн.
Реалізація Програми не потребує додаткових кадрових ресурсів.
- запровадженню на місцевому рівні системи захисту прав дітей та збереженню їхнього здоров’я;
- активізації діяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадськості щодо підтримки сімей з дітьми;
- зменшенню кількості бездоглядних та безпритульних дітей до 2012 року – на 75 відсотків; до 2015 року – на 95 відсотків.
- поширенню практики сімейного влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- збільшенню рівня влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у дитячі будинки сімейного типу і прийомні сім’ї до 2015 року – до 70 відсотків;
- зменшенню чисельності дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які виховуються в закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до 2015 року – до 10 відсотків;
- створенню умов для активізації національного усиновлення;
- усиновленню до 2015 року 20 відсотків дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- зменшенню кількості правопорушень та злочинності серед неповнолітніх;
- забезпеченню широкої участі дітей у житті суспільства;
- поширенню соціальної реклами та широкого висвітлення в засобах масової інформації питань соціально-правового захисту дітей, дотримання положень Конвенції ООН про права дитини.
Секретар міської ради О.В.РУКАВІШНІКОВА