Концепція молодіжної політики в місті Дніпродзержинськ
КОНЦЕПЦІЯ
молодіжної політики в місті Дніпродзержинськ
 
Передумова розроблення Концепції молодіжної політики в місті Дніпродзержинськ
 
         У колишньому Союзі Радянських Соціалістичних Республік молодіжний рух проходив під відомим брендом «комсомол». Це була досить ефективна система, яка ґрунтувалася на ідеології. Структура комсомолу обиралася знизу нагору молоддю,        комсомол мав власний незалежний бюджет, діяльність комсомолу практично не дублювалась іншими державними органами, молодь сама формувала молодіжну політику.
         Зі здобуттям Україною незалежності, молодь практично повністю втратила свій вплив. Було здійснено перехід до адміністративного керування молоддю із жорсткою вертикаллю зверху вниз. Молодіжна політика стала реалізовуватись по інерції в напрямку сервісного обслуговування молоді.     Молодь усунули від рішення її проблем. Не маючи ніякого відношення до вироблення й реалізації молодіжної політики, молодь не відчуває і відповідальності за наслідки чиїхось рішень щодо власної громади, суспільства та країни. Молодь залишилася в якомусь паралельному світі, система цінностей якого визначалася ким завгодно, але не державною політикою стосовно молоді.   Результатом такої, можна сказати декларативної молодіжної політики на рівні держави, стала безвідповідальна поведінка молоді не тільки щодо чиїхось рішень відносно неї, але і на жаль відносно власного життя. Наслідки широко відомі: епідемія розповсюдження ВІЛ/СНІДу серед молоді, колосальний зріст наркоманії, підвищення вдвічі рівня правопорушень у молодіжному середовищі, нівелювання поваги до праці, криза омолодження кадрів робочих спеціальностей, мотивація на одержання диплома, а не освіти та інше.         
         Сьогодні на державному, регіональному та місцевому рівнях молодіжна політика потребує кардинальних змін. Необхідно закласти фундамент інноваційної системи молодіжної політики в Україні, на основі глибокого аналізу й прогнозування, і демократичних принципів. Базовою в Україні має стати саме муніципальна модель молодіжної політики, згідно якої, молодь є невід`ємною часткою місцевої громади. Але, на сьогодні немає комплексної системи мотивації молоді щодо цієї цілі, немає відповідного рівня компетенції щодо її участі, а також уявлення щодо механізмів місцевого самоврядування, немає також дієвих механізмів впливу молоді на місцеві рішення, які стосуються їхнього життя, а також налагодженої системи підтримки молодіжних ініціатив на вирішення проблем місцевої громади.
Саме ці питання і вирішує модель, яка складається із чотирьох систем:
         1. Система постійного громадського представництва молоді на місцевому рівні.
         2. Система залучення молоді до формування міської політики.
         3. Система залучення молоді до безпосередньої реалізації міської політики.
         4. Система розвитку компетентності участі молоді у формуванні та реалізації міської політики.
 
1.Загальні положення
 
         Молодь є органічною частиною територіальної громади міста, а соціальні проблеми молоді є органічною частиною соціальних проблем територіальної громади, які мають вирішуватись у відповідних цільових та комплексних міських програмах виконавчими органами місцевого самоврядування. Пріоритетним напрямком муніципальної молодіжної політики є створення системи залучення молоді до вирішення проблем територіальної громади. Цей пріоритет та відповідні кроки щодо його реалізації визначаються у Концепції   молодіжної політики у м. Дніпродзержинську (далі за текстом – Концепція). Концепція передбачає нові методи та напрями роботи з молоддю, її співпраці з органами місцевого самоврядування. Практична реалізація Концепції має сприяти формуванню патріотичного світогляду, громадянської активності, порозуміння між поколіннями, відповідального батьківства, запобігання асоціальним проявам серед молоді.
         Категорії жителів територіальної громади, в інтересах яких має реалізовуватися Концепція: молодь віком від 14 до 35 років, яка мешкає у місті Дніпродзержинськ.
         Концепція приділяє увагу просуванню прав молоді, зокрема рівних прав молодих чоловіків та жінок на освіту, зайнятість, здоров'я, участь у прийнятті рішень щодо питань, які належать до їх інтересів, а також різних груп молоді як-то, учнівської та студентської молоді, молоді що працює, молоді із обмеженими можливостями та інш.
Показник безпосередньої участі молоді у формуванні та реалізації міської молодіжної політики Концепція визнає як ключовий щодо перспектив розвитку молоді у місті. Із розвитком місцевого самоврядування, ролі та місця окремого члена територіальної громади, поглиблюється невідповідність рівня молодіжної участі сучасним потребам та вимогам.
 
2. Мета та основні завдання
 
         Мета Концепції: покращення становища та розвиток молоді міста Дніпродзержинська шляхом її безпосередньої участі як у формуванні міської політики відносно питань, які впливають на її життя, так і у реалізації сумісно прийнятих рішень.
         На шляху досягнення мети, мають бути виконані основні завдання:
         1. Створення сучасної системи дієвого молодіжного самоврядування.
         2. Розвиток компетентності громадської участі молоді у вирішенні проблем територіальної громади шляхом надання у рамках системи середньої освіти інформації та знань щодо можливостей та механізмів місцевого самоврядування та основ молодіжної участі.
         3. Подолання соціально-політичної апатії молоді.
         4. Розширення системи залучення молоді до вирішення проблем територіальної громади (у тому числі проблем молоді).
         5. Створення сучасної системи залучення молоді до вирішення проблем територіальної громади, у тому числі проблем молоді шляхом розвитку волонтерства.
       6. Підтримка та залучення до реалізації молодіжної політики в місті молодіжних та дитячих громадських організацій .
         7. Розвиток професійних навичок молоді в питаннях участі у процесах місцевого самоврядування.
 
3. Стан молоді, суб’єкти молодіжної політики, управління у сфері молодіжної політики
 
         Кількість осіб віком від 14 до 35 років в м. Дніпродзержинську становить 80 тис. осіб, що складає 32% від загальної кількості населення.               У Дніпродзержинську зосереджена велика кількість молоді, що навчається у 40 загальноосвітніх закладах, 4 професійно-технічних навчальних закладах, 10 навчальних закладах I-IV рівнів акредитації.
         Серед пріоритетних проблем молоді можливо визначити наступні:
-   недостатня якість освіти та відсутність громадянського контролю якості освіти;
- відсутність практичної складової освіти та не спрямованість її на потреби ринку праці;
- недостатня правова освіченість щодо прав дитини та людини;
- трансформація мотивації дітей та молоді із отримання освіти на отримання формального документу про освіту;
-   корупція та недостатня демократичність в системі освіти;
-   невідповідність попиту та пропозиції кадрів на ринку праці;
-   невідповідність умов ринкової пропозиції житла можливостям молодих сімей та одиноких молодих громадян;
-   низька соціально-економічна та правова інформованість;
-   складні умови для створення та розвитку малого та середнього бізнесу;
-   велика кількість малозабезпечених людей;
-   низький рівень екологічної культури суспільства;
-   обмежені можливості щодо впровадження здорового способу життя;
-   недостатня освіченість з питань статевих відношень та безпечного материнства, шкідливий вплив алкоголю, паління та наркотичних речовин;
-   недостатня інформованість про захворювання, що передається переважно статевим шляхом; недостатня ефективність роботи щодо вирішення проблем, пов'язаних із ВІЛ/СНІД;
-   недостатність довіри молоді до влади;
 
-   недостатня прозорість процесу прийняття рішень;
-   низький рівень участі молоді у процесі прийняття рішень;
-   недостатнє фінансування заходів, спрямованих на підтримку молодіжних ініціатив.
 
         Управління у сфері молодіжної політики у місті здійснює управління у справах сім’ї та молоді Дніпродзержинської міської ради   З метою залучення до реалізації Концепції необхідного фахового потенціалу, управління налагоджує співпрацю з іншими (відповідно до галузевої компетенції) виконавчими органами міської ради, об’єднаннями громадян, підприємствами, закладами, організаціями усіх форм власності. Оцінку реалізації Концепції здійснює Дніпродзержинська міська рада, громадський моніторинг Концепції – Молодіжна рада, яка діє, як консультативно-дорадчий орган при виконавчому комітеті Дніпродзержинської міської ради. Молодіжна рада надає громадський звіт міському голові про виконання Концепції. 
 
4. Правова основа Концепції
 
         Концепція базується на:
-      Конституції України;
-      Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,
-   Закону України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні»;
-     Закону України «Про молодіжні та дитячі громадські організації»;
-     Закону України «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю»;
-  Декларації «Про загальні засади державної молодіжної політики в Україні».
 
         Концепція керується принципами Конвенції ООН «Про права дитини» і Загальною декларацією прав людини.
 
 
5. Механізми і заходи реалізації Концепції
 
         5.1. Створення сучасної системи молодіжного самоврядування.
         5.1.1. Забезпечення функціонування системи молодіжного самоврядування – Молодіжної ради, яка забезпечує розвиток реального молодіжного самоврядування в місті.
         5.1.2. Сприяння створенню молодіжних та дитячих громадських організацій, створення дитячої громадської організації «Козачата».
         5.1.3. Залучення молоді до формування молодіжної політики міста, з урахуванням громадської думки молоді стосовно будь-яких місцевих рішень, що стосуються інтересів молоді.
 
         5.1.4. Залучення молоді до процесу прийняття рішень на місцевому рівні на умовах партнерської участі. Ініціювання та розробка Молодіжною радою проектів необхідних рішень із питань, які виникають у молодіжному середовищі, їх підготовка у співпраці із відповідними структурними підрозділами та затвердження у порядку, передбаченому діючим законодавством.
        5.1.5. Створення такої структури молодіжної політики має забезпечити урахування громадської думки усієї молоді міста відносно будь яких місцевих рішень щодо питань, які стосуються інтересів молоді міста.
       5.2. Створення сучасної системи компетентної громадської участі молоді до вирішення проблем територіальної громади.
       5.2.1. Розвиток професійних навичок молоді в питаннях участі у процесах місцевого самоврядування:
         - розроблення за участю фахівців учбового курсу основ місцевого самоврядування України у загальноосвітніх установах міста (управління освіти і науки Дніпродзержинської міської ради);
           - проведення конкурсу на кращий проект програми, які розроблені молодіжними громадськими організаціями стосовно дітей та молоді та спрямовані на вирішення пріоритетних проблем молоді і мають створити умови для залучення широких верств молоді до безпосередньої участі у вирішенні своїх проблем;
         - розроблення Дніпродзержинським міським центром соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді міської волонтерської програми. 
 
         5.2.2. Сприяння підготовці соціальних працівників серед молоді.
         5.2.3. Створення молодіжних видань, радіо- і телепрограмм.
         5.3. Створення системи залучення молоді до формування молодіжної політики міста.
         5.3.1. Організація круглих столів та конференцій за участю молодіжних громадських організацій та молоді міста з метою обговорювання питань та подальшого урахування громадської думки.
         5.3.2. Проведення опитування серед молоді міста з питань ефективності реалізації молодіжної політики, що буде сприяти урахуванню громадської думки.
         5.3.3. Створення сучасної системи співпраці управління у справах сім'ї та молоді Дніпродзержинської міської ради з молодіжними громадськими організаціями та молоддю міста при розробці міських програм та заходів щодо молоді.
         5.3.4. Підтримка ініціювання та розробки молодіжними громадськими організаціями та молоддю міста проектів рішень відносно питань, які виникають у молодіжному середовищі.
         5.3.5. Проведення комплексних заходів, спрямованнях на подолання соціально-політичної апатії молоді.
 
         5.4. Створення системи залучення молоді до вирішення проблем територіальної громади міста, у тому числі проблем молоді.
         5.4.1. Перший досвід громадської діяльності, набуття навичок участі у вирішенні проблем територіальної громади міста має відбуватися за умовами волонтерської участі молоді у сприянні виконанню міських програм.
         5.4.2. Розвиток соціального замовлення серед молодіжних громадських організацій, який має відбувається на умовах вже існуючого у місті соціального замовлення для громадських організацій.
         5.4.3. Поліпшення умов проживання учнів та студентів у гуртожитках навчальних закладів.
         5.4.4. Реалізація комплексних заходів профілактики правопорушень серед молоді. Особливу увагу при цьому приділяти поліпшенню виховної роботи з підлітками, залученню їх до навчання та праці, підвищенню правової освіти молоді.
         5.4.5. Сприяння залученню молоді, схильної до скоєння правопорушень, до фізкультурно-спортивних заходів.
         5.4.6. Робота психологічних консультацій для молоді, молодої сім'ї.
         5.4.7. Організація та забезпечення надання соціальних послуг сім'ям, які опинились у складних життєвих обставинах, сім’ям, які утримують молодих інвалідів, молоді з числа дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа (у тому числі випускників інтернатних закладів), дітей та молоді функціональними обмеженнями, ВІЛ-інфікованим дітям та молоді, споживачам ін’єкційних наркотиків, неповнолітнім та молоді, які повернулися з місць позбавлення волі та відбувають альтернативні види покарань.
5.4.8. Створення соціального гуртожитку для осіб з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
         5.4.9. Залучення молоді та підготовка кадрів до служби в органах місцевого самоврядування.
 
          Відбудова конкурентоспроможної країни, розбудова суспільства та місцевих громад – є важливим стратегічним завданням, що може об’єднати країну та суспільство, та навіть може стати національною ідеєю. Не менш важливим є те, що цей процес починається знизу до гори, не є нав’язаним політичним замовленням, а базується на розумінні та потребах місцевих громад. І, також, дуже важливим є відкритість цього процесу, тобто можливість кожного представника молодої громади нашого міста взяти участь у формуванні молодіжної політики та безпосередньої участі у її реалізації. Запрошуємо молоду громаду міста до участі в обговоренні проекту Концепції молодіжної політики в місті Дніпродзержинськ.
 
 
Департамент молоді та спорту міської ради,
пр-т. Леніна, 60, м. Дніпродзержинськ, 51934
тел.: 3-81-55, тел./факс: 3-13-45 e-mail: usim@i.ua