З метою соціального захисту дітей в місті Дніпродзержинську створено міську та районні у місті служби у справах дітей.
Служба у справах дітей міської ради є виконавчим органом Дніпродзержинської міської ради, що утворюється міською радою. Служба є підзвітною та підконтрольною міській раді, підпорядкованою міському голові, виконавчому комітету міської ради.
Основними завданнями служби є:
- забезпечення в місті реалізації державної політики у сфері соціального захисту дітей і запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень, визначення пріоритетних напрямів поліпшення становища дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- координація діяльності служб у справах дітей районних у місті рад, надання практичної і методичної допомоги, узагальнення та поширення позитивного досвіду їх роботи, сприяння підвищенню кваліфікації працівників цих служб;
- створення на території міста умов для здійснення заходів, спрямованих на поліпшення становища дітей, їх соціального захисту, сприяння фізичному, духовному та інтелектуальному розвиткові дітей, запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень на території міста;
- координація зусиль структурних підрозділів центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності у вирішенні питань соціального захисту дітей та організації роботи із запобігання дитячій бездоглядності;
- розроблення та здійснення самостійно, а також разом з правоохоронними органами та органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності, громадськими організаціями заходів щодо захисту прав, свобод, і законних інтересів дітей;
- здійснення контролю за умовами утримання і виховання дітей у закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, спеціальних установах і закладах соціального захисту для дітей усіх форм власності;
- координація ведення обліку дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, усиновлених, влаштованих до прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу;
- ведення роботи щодо соціально-правового захисту дітей, запобігання бездоглядності та правопорушенням серед них, соціально-психологічної реабілітації найбільш уразливих категорій дітей;
- вирішення питань, пов’язаних з усиновленням, влаштуванням дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу;
- унесення пропозицій на розгляд виконавчого комітету міської ради з питань створення дитячих будинків сімейного типу, влаштування дітей до дитячих будинків сімейного типу та у прийомні сім’ї;
- ведення державної статистики щодо дітей.
Функції служби відповідно до покладених на неї завдань: 1. Організація розроблення і здійснення заходів, спрямованих на поліпшення у місті становища дітей, їх фізичного, інтелектуального і духовного розвитку, запобігання бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень.
2. Надання в межах компетенції практичної, методичної та консультаційної допомоги закладам, підприємствам і організаціям усіх форм власності, громадським організаціям, громадянам, координація їх зусиль у вирішенні питань соціального захисту дітей та профілактики правопорушень серед них.
3. Контроль і координація діяльності служб у справах дітей районних у місті рад, надання практичної і методичної допомоги, узагальнення та поширення позитивного досвіду їх роботи, сприяння підвищенню кваліфікації працівників цих служб.
4. Сприяння:
4.1. В межах своєї компетенції розвитку різних форм сімейного виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, створенню дитячих будинків сімейного типу.
4.2. Усиновленню, влаштуванню дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу.
4.3. Можливості утворення прийомної сім’ї та дитячого будинку сімейного типу з числа кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі за направленням з інших регіонів України.
4.4. Підприємствам всіх форм власності, організаціям та установам у вирішенні питань соціального захисту дітей та організації роботи, спрямованої на запобігання бездоглядності та правопорушенням серед них.
5. Надає потенційним усиновлювачам, батькам-вихователям, прийомним батькам інформацію про дітей, які перебувають на обліку в районних службах, та видає направлення на відвідування закладів з метою налагодження психологічного контакту з дитиною.
6. Підготовка:
6.1. Висновків про доцільність усиновлення та відповідність його інтересам дитини для іноземних громадян – кандидатів в усиновлювачі.
6.2. Висновку про можливість утворення дитячого будинку сімейного типу.
6.3. Актів обстеження житлово-побутових умов батьків-вихователів, прийомних батьків та умов проживання дітей.
6.4. Необхідного пакету документів з питань створення дитячих будинків сімейного типу, влаштування дітей до дитячих будинків сімейного типу та у прийомні сім’ї.
6.5. Звіту про стан виховання, утримання і розвитку дітей в прийомних сім’ях та дитячих будинках сімейного типу.
7. Участь у процесі вибуття дітей із закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного типу.
8. Здійснення перевірок умов проживання і виховання дітей у прийомних сім’ях, дитячих будинках сімейного типу за окремо складеним графіком, але не рідше ніж раз на рік, крім першої перевірки, яка проводиться через три місяці після влаштування у прийомну сім’ю або дитячий будинок сімейного типу.
9. Координація обліку:
9.1. Кандидатів в усиновлювачі, сімей потенційних опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів.
9.2. Дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
9.3. Дітей, які можуть бути усиновлені, влаштовані до прийомних сімей, дитячих будинків сімейного типу.
9.4. Дітей, які проживають в сім’ях, де батьки або особи, що їх замінюють, ухиляються від виконання батьківських обов’язків.
9.5. Дітей, які систематично самовільно залишають місця постійного проживання.
9.6. Дітей, які зазнали фізичного, психологічного, сексуального або економічного насилля в сім’ї.
9.7. Ведення Єдиного електронного банку даних про дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і сім’ї потенційних усиновлювачів, опікунів, піклувальників, прийомних батьків, батьків-вихователів та Єдиного електронного банку даних дітей, які опинились в складних життєвих обставинах.
10. Розгляд звернень власників підприємств, установ або організацій усіх форм власності та надання письмового дозволу щодо звільнення працівника, молодшого 18 років.
11. Здійснення контролю:
11.1. За умовами утримання і виховання дітей у закладах для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, спеціальних установах і закладах соціального захисту для дітей усіх форм власності, у дитячих будинках сімейного типу, прийомних сім’ях.
11.2. За отриманням дітьми - вихованцями дитячих будинків сімейного типу і прийомними дітьми прийомних сімей соціальної допомоги та грошового забезпечення батьків чи припинення їх виплат.
11.3. За умовами роботи працівників, молодших 18 років, на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності у разі необхідності.
11.4. За додержанням законодавства щодо соціального захисту дітей і запобігання вчинення ними правопорушень.
12. Разом з правоохоронними органами, науковими установами організація і проведення соціологічних досліджень, підготовка статистичних та інформаційних матеріалів про причини та умови вчинення дітьми правопорушень, вивчення і поширення передового міжнародного досвіду з питань соціального захисту дітей, їх прав та інтересів.
13. Організація і здійснення разом з виконавчими органами міської та районних у місті рад, кримінальною міліцією у справах дітей заходів щодо соціального захисту дітей, виявлення причин та умов, що зумовлюють дитячу бездоглядність, безпритульність, запобігання вчиненню дітьми правопорушень.
14. Виявлення разом з іншими виконавчими органами міської ради, органами внутрішніх справ, центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та за участю громадськості дітей, які залишилися без піклування батьків.
15. Проведення загальноміських заходів, зборів-нарад у сфері соціального захисту дітей, запобігання бездоглядності та безпритульності серед них.
16. Сприяння вирішенню питань щодо оздоровлення та відпочинку дітей.
17. Унесення на розгляд виконавчого комітету міської ради пропозицій з питань створення дитячих будинків сімейного типу, влаштування дітей до дитячих будинків сімейного типу та у прийомні сім’ї.
18. Підготовка і подання на розгляд міському голові, виконавчому комітету міської ради пропозицій щодо створення сприятливих умов для реалізації програм і здійснення заходів соціального захисту дітей та утримання підпорядкованих службі закладів.
19. Подання до проектів програм соціально-економічного розвитку міста та проектів міського бюджету пропозицій в частині соціального захисту, забезпечення прав, свобод і законних інтересів дітей.
20. Унесення міському голові пропозицій щодо утворення, реорганізації та ліквідації центру соціально-психологічної реабілітації дітей служби у справах дітей міської ради.
21. Надання організаційної і методичної допомоги центру соціально-психологічної реабілітації дітей служби у справах дітей міської ради, здійснення безпосереднього контролю за його діяльністю.
22. Розроблення проектів програм, розпорядчих актів різної ваги, спрямованих на забезпечення прав, свобод і законних інтересів дітей.
23. Розроблення інструктивно-методичних документів для забезпечення виконання покладених завдань.
24. Унесення міському голові пропозицій щодо підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації посадових осіб служби.
25. Подання у встановленому порядку пропозицій щодо відзначення державними та міськими нагородами посадових осіб міської та районних служб, навчально-виховних закладів, центру соціально-психологічної реабілітації дітей, підприємств, установ та організацій, застосування згідно із законодавством інших форм морального і матеріального заохочення за досягнення у діяльності соціального захисту дітей, запобігання правопорушенням та дитячій бездоглядності.
26. Забезпечення виконання доручень міського голови, завдань виконавчого комітету міської ради.
27. Підготовка та подання у встановленому порядку статистичної звітності відповідно до законодавства та міжнародних стандартів.
28. Забезпечення розгляду у встановленому порядку заяв, скарг, звернень громадян, ведення прийому громадян з питань, що належать до компетенції служби.
29. Опрацювання запитів і звернень народних депутатів, депутатів місцевих рад з питань, що належать до компетенції служби.
30. Забезпечення в межах своїх повноважень доступу до публічної інформації, розпорядником якої є служба.
31. Здійснення діловодства управлінської діяльності та кадрового діловодства відповідно до чинного законодавства та згідно з інструкціями і правилами діловодства.
32. Здійснення заходів щодо запобігання і протидії корупції та контролю за додержанням антикорупційного законодавства посадовими особами служби.
33. Проведення в межах компетенції інформаційно-роз’яснювальної роботи через засоби масової інформації.