Н. ВИБОРНА,
начальник управління освіти і науки міської ради,
«Відомості»
Насамперед, щиро вітаю городян з початком нового 2009-2010 навчального року. Хочеться сподіватись, що нашим дітям і онукам буде комфортно і радісно навчатись в закладах освіти міста. Для цього працівниками міської галузі освіти проведена велика робота. Її підсумки наприкінці серпня підводились на різних рівнях – від міністерства освіти і облдержадміністрації до міської ради. Особливо ґрунтовна розмова відбулась 27 серпня, під час серпневої наради педагогічних працівників. В ній брав участь міський голова Я. Корчевський. За його дорученням хочу через газету проінформувати громадськість міста про підготовку шкіл до нового навчального року та загальний стан справ у галузі.
Першокласників цьогоріч в школах більше
Незважаючи на певне збільшення народжуваності в Україні і нашому місті, учнівський контингент у зв’язку з низькою народжуваністю у попередні роки продовжує зменшуватись. Якщо в 2008-2009 н.р. загальна кількість учнів 1-11 класів складала 21500, то прогнозні показники 2009-2010 н.р. складають 21090 дітей, що на 410 осіб менше. Малокомплектними школами у місті є СЗШ №6, 8, 12, 24, 32, 42. Не здійснили набору дітей до 10 класу СЗШ №6, 8, 9, 12, 24, 31, 32, 42. Якщо в минулому році ми мали 54 десятих класи з загальною кількістю 1507 дітей, то в цьому очікуємо 1030 дітей і 34-36 класів, загальна кількість десятикласників зменшується майже на 500 осіб.
Очікується збільшення контингенту учнів перших класів в цілому на 230 дітей. В 2008-2009 н.р. було 70 класів першокласників – 1920 дітей, надіємось в цьому році отримати 78 класів – 2149 першокласників. Всі школи приймають першокласників, самими проблемними щодо набору є СЗШ №6, 12, 42.
Залишаються найбільш чисельними в місті СЗШ №36, колегіум №16, СЗШ №30, які виховують відповідно 1080, 890, 908 дітей шкільного віку. В цьому році СЗШ №36 та 44 прийняли 4 перших класи, по 3 мають ліцей НІТ №2, АЛ №15, колегіум №16, СЗШ №3, 5, 30, 40.
По кількості дітей відповідно до будівельної потужності проблемними є СЗШ №6 (150 дітей), СЗШ №12, 42 (по 200 дітей). При будівельній потужності 700, 1200 відповідно. В СЗШ №6 відсутні 3, 4, 10, 11 класи, в СЗШ №12 – 4, 10 класи. В наступному році ці школи не зможуть набрати дітей в 10, 11 класи, з великим трудом також набираються діти до 1 класу. СЗШ №6, 12, 42 сьогодні перетворились на заклади, де вчителі не мають повного педагогічного навантаження.
Управління освіти, удосконалюючи мережу, буде працювати над проблемою створення у віддалених районах міста освітніх округів, які представляють собою добровільне об’єднання загальноосвітніх шкіл різних форм і типів власності між собою та іншими навчальними закладами та установами. Освітній округ може функціонувати на основі опорної школи чи ресурсного центру.
Проблем ще чимало
У підпорядкуванні управління знаходиться 92 заклади освіти, із них 39 дошкільних закладів, 39 загальноосвітніх шкіл, НСЗШ-інтернат №2, дитячий будинок, 12 позашкільних закладів освіти. Станом на 28.08.09 р. 89 закладів освіти мають підписані акти готовності всіма службами міста. Акти готовності СЗШ №20, 38, технічного ліцею №1 не підписані міською санітарно-епідеміологічною службою через:
- незавершеність ремонтних роботі системи опалення в СЗШ №38. Зусиллями народного депутата України В.І. Коротюка, випускника СЗШ №38, з державного бюджету виділено 1,5 млн. грн. для ремонту котельної та опалювальної системи школи. Остання сума необхідних коштів надійшла в липні 2009 р. Зараз інтенсивно ведуться ремонтні роботи, школа помітно змінює свій вигляд на більш сучасний;
- в 102-річній будівлі технічного ліцею №1 в літній період під час встановлення металопластикових вікон з’явилась тріщина, розміри якої збільшились у серпні 2009 р., що змусило терміново викликати комісію. Внесено слушну пропозицію щодо усунення виявлених причин і адміністрація продовжує цю роботу;
- в СЗШ №20 не вирішено питання забезпечення гарячою проточною водою умивальників у побутових кімнатах для дітей і вчителів, працівників харчоблоку. Також не використані придбані матеріали для ремонту даху. До 01.09.09 р. частина питань буде вирішена.
На даний час в школах встановлено 534 металопластикових вікна. Більше всіх – аж 176 вікон! – встановлено в СЗШ №36, 92 – в колегіумі №16. Спостерігається відповідальне ставлення керівників і батьків до цієї роботи в технічному ліцеї №1, СЗШ №4, 7, 18, 23, 30, 34, 35, гімназіях №11, 39, НСЗШ-інтернаті №2. Не встановлено жодного металопластикового вікна в СЗШ №3, 6, 8, 12, 20, 21, 29, 32, 40, 42, АЛ №15. Причини, звичайно, об’єктивні, при наявності коштів будемо продовжувати цю роботу. В ліцеї НІТ №2, СЗШ №9, 10, 18, 30, 38 замінено вхідні дерев’яні двері на металопластикові.
Встановлено в побутових кімнатах водонагрівачі в 32-х школах, необхідно активізувати протягом вересня цю роботу СЗШ №6, 20, 26, 27, 38, 40, АЛ №15. Вибірково відремонтовані покрівлі в ліцеї НІТ №2, НВК №13, СЗШ №7, 27, 35, 36, 40, 44, НСШ-інтернаті №2. Подвійне скління вікон проведено в СЗШ №5, 7, 8, 19, 21, 23, 28, 30, 34, 37, 40, 42, НВК №13. Прибрані дерева-сухостої та спилено гілки в СЗШ №5, 6, 8, 12, 18, 28, 31, 34, 35, 37, гімназії №39, НСЗШ-інтернаті №2. Підвищено рівень освітлення за рахунок встановлення сучасного освітлення в колегіумі №16, СЗШ №4, 9, 19, 23, 28, 29, 36, 38, гімназії №39, НСЗШ-інтернаті №2.
Значні обсяги робіт проведені з дотримання правил протипожежної безпеки. В усіх установах виконані роботи по зміцненню контактів електродротів, перезарядці вогнегасників, виміру опору ізоляції, заземлення.
Придбані нові меблі для навчальних кабінетів в ліцеї НІТ №2, СЗШ №9, колегіумі №16, гімназії №39; меблі для їдальні в СЗШ №10, колегіумі №16. Встановлена огорожа навколо гімназії №11, придбані газонокосилки в СЗШ №10, колегіумі №16, СЗШ №28. Всього витрачено благодійних коштів на підготовку шкіл до роботи в осінньо-зимовий період близько 1 млн. 600 тис.грн.
Значною подією є вирішення питання добудови блоку «А» в СЗШ №27, яка вкрай необхідна для проведення навчально-виховного процесу додержанням всіх вимог, як навчальних так і санітарних норм. На теперішній час в школі відсутні спортивна та актова зали, навчально-виробничі майстерні, харчоблок, який би відповідав сучасним вимогам. бібліотека знаходиться в пристосованому приміщенні, відсутня спальня і ігрова кімната, санвузол для першокласників, медичний блок. Всі роботи по будівництву цих приміщень повинні завершитись до кінця поточного року.
З року в рік недостатня увага в окремих закладах приділяється благоустрою та озелененню подвір’я. Ці роботи не потребують значних коштів, а тільки своєчасного виконання робіт. В цьому році покращився стан квітників в СЗШ №6, 18. На належному рівні квітники в СЗШ №9, 19, 27, 32, 42, НСЗШ-інтернаті №2. Найкращими подвір’ями протягом багатьох років залишаються подвір’я СЗШ №26, 36. Квітники СЗШ №36 можна назвати міні-ботанічним садом. На рівні області подвір’я СЗШ №26, 36 щороку перемагають в конкурсі «Краще подвір’я школи».
Суттєву благодійну допомогу, крім батьків, надали школам депутати обласної ради Ткаченко М.І., Крючкова О.М. (СЗШ №20, 34, гімназія №39), депутати міської ради Тронза Ю.В., Мартіянов П.Ф., Гладких С.В., Лановенко В.І., Левченко Ю.М., Вітютін Є.В. (СЗШ №28, ліцей НІТ №2, НСШ-інтернат №2, СЗШ №23, 7, 3), ПП Мінаєв І.М., Рубан Р.В., Рачко М.І. (СЗШ №36), ТОВ «Інтерспецмаркет» (Янчук С.М.), ТОВ «ЗІП» (Захорольський О.І.), ПАТ «ХайдельбергЦемент Україна» (Журавльов А.Ю.) – ліцей НІТ №2, СЗШ №4, 36.
Залишаються проблемними питання:
- проведення ремонту дахів в технічному ліцеї №1, АЛ №15, ЗОК №22, гімназіях №11, 39, НВК №13, СЗШ №4, 7, 8, 12, 18, 20, 23, 30, 32, 40, 42;
- заміни каналізаційної системи в технічному ліцеї №1;
- придбання та встановлення 26 лічильників тепла, виділення коштів на повірку лічильників;
- виконання заходів щодо придбання та запуску колекторів газу для СЗШ №27, 28, НСШ-інтернату №2;
- подвійного скління вікон, особливо в коридорах шкіл лівобережжя;
- обробки дерев’яних конструкцій горищ вогнегасним розчином. В кошторисах на 2009 рік колегіуму №16, СЗШ №5, 24, 32, 34, 36 передбачені видатки, але станом на 27.08.09 р. кошти не виділені;
- проведення протипожежних заходів. Майже в усіх школах не працює або зовсім відсутня пожежна сигналізація. Для вводу пожежної сигналізації в експлуатацію потрібно більше 1 млн. 600 тис. грн.;
- придбання технологічного обладнання на харчоблоки, посуду, меблів;
- ремонт фасадів СЗШ №9, 24, 32, 34, які мають не тільки непривабливий вигляд, але й небезпечні для життя і здоров’я дітей. На їх ремонт потрібно більше 1 млн. грн., не завершено ремонт фасаду в СЗШ №10;
- прибирання дерев-сухостоїв в СЗШ №6, 7, 8, 12, 19, 20, 24, 28, 31, 35;
- ремонт басейнів СЗШ №20, 44, який не виконується десятиліттями, для цього необхідно більше 3 млн.грн.; не виділяються кошти для підтримки басейнів АЛ №15, СЗШ №36.
Незважаючи на всі негаразди, освітянські заклади в цілому підготовлені забезпечити належні умови навчання.
Особливості нового навчального року
Одним з пріоритетів начально-виховного процесу в школі є вивчення української мови і літератури. В режимі російськомовних шкіл працюють СЗШ №9, 36, 40, двомовних – НВК №13, АЛ №15, СЗШ №3, 6, 12, 42, 44, 30 шкіл – україномовні. Саме знання, отримані на уроках української мови і літератури, мають допомогти учням відповісти на знакові духовні питання: звідки ми, українці, звідки наша мова, якою є наша ментальна культура, національна символіка, яким є взаємовплив різних культур і традицій в глобальному світовому контексті. Знання історії свого народу, своєї мови стає важливим засобом виховання, бо формування громадянської позиції відбувається на тлі етнічного самоусвідомлення, відродження своєї ментальності, генетичної пам’яті. Для кращого оволодіння українською мовою необхідно активізувати проведення у школах днів, тижнів, декад української мови, літературних вечорів, днів української писемності, днів рідної мови, організовувати різноманітні конкурси на кращий учнівський художній твір.
Відповідно до Концепції профільної освіти в м. Дніпродзержинську поетапно запроваджується профільне навчання. Учні 10-11 класів працюють за такими профілями:
- фізико-математичний: технічний ліцей №1, ліцей НІТ №2, СЗШ № 44;
- суспільно-гуманітарний: гімназія №11, академічний ліцей №15, колегіум №16, СЗШ №30;
- медичний: СЗШ №4, 5, 8;
- економічний: СЗШ №7, 35;
- художньо-естетичний: гімназія №39, СЗШ №6, 23;
- технологічний: СЗШ №3, 6, 10, 19, 20, 24, 26, 37, 42, МНВМ;
- природничий: СЗШ №32, 34.
Кожна школа повинна бути профільною, адже саме профільна школа забезпечує збереження освітнього простору, гарантований рівень підготовки випускників і водночас передбачає навчання кожної дитини у відповідності до її індивідуальних особливостей, здібностей та інтересів.
Особливістю нового 2009-2010 навчального року є перехід учнів 9-го класу на новий зміст освіти та 12-річний термін навчання. Вивчатимуться нові предмети – правознавство (практичний курс), художня культура та інформатика.
Внесені суттєві зміни до програми з літератури, біології, фізики, інформатики, історії та інших предметів. Нова програма з фізичної культури змінює підходи до оцінювання досягнень учнів.
Програми і напрями
На рівні Дніпропетровської області затверджена Комплексна програма «Освіта для сталого розвитку», для дослідницько-експериментальної роботи визначено базовими загальноосвітній ліцей НІТ №2 та АЛ №15 (директори Сбоєва Л.І., Сачава Н.М.), на термін 2009-2015 роки статус експериментальних з даної проблеми визначені на Всеукраїнському рівні – ліцей НІТ №2, АЛ №15, на обласному – технічний ліцей №1, гімназія №39, СЗШ №44, ДНЗ №31.
У 2009-2010 н.р. у 9 класі завершується вивчення окремого предмета «Основи здоров’я», який з цікавістю сприймають діти, батьки одностайні у тому, що його вивчення позитивно впливає на поведінку школярів. Тому обов’язковим є узагальнення та систематизація набутих учнями знань та умінь щодо ведення здорового способу життя.
Набувають актуальності курси духовно-морального спрямування. У школах впроваджуються курси «Основи християнської етики» та «Християнська етика в українській культурі». Викладання цих курсів передбачає виховання в учнів поваги до свободи совісті, релігійних та світоглядних переконань.
Велика увага повинна приділятись в кожній школі обдарованим дітям. У технічному ліцеї №1 та СЗШ №44 навчаються стипендіати Президента України – Єременко Катерина, Юдаєв Андрій, Некрасов Роман. Учні 7-9 класів гімназії №11 під керівництвом вчителя обслуговуючої праці Рій О.В. посіли І місце у Всеукраїнській акції «Добро починається з тебе», а шкільна газета СЗШ №44 «Вітамін» другий рік поспіль завойовує І місце у номінації «Краща шкільна газета України».
В 2009 р. успішно завершилася комп’ютеризація закладів освіти, відсоток оснащення шкіл комп’ютерною технікою складає 100. Ми дуже вдячні Народному депутату України Є.П. Шаго, який поставив передано 20 комп'ютерів: 13 з них встановлено у ЗОШ №6, решта залишається у користуванні управління освіти і науки міськради. Сподіваємось здійснити заходи щодо підключення до мережі Internet СЗШ №27, 28, 38.
Пріоритетним було, є і буде патріотичне виховання учнівської молоді. Рішеннями сесії двом школам – СЗШ №5, 38 – присвоєно імена відомих людей – Г. Романової та І. Секретнюка, які можуть бути прикладом стійкості, мужності, любові до своєї батьківщини. Заклади освіти тісно співпрацюють з міською та районними радами ветеранів, примножують добру історичну славу міста.
Звичайно, в організації навчально-виховного процесу існують і фінансові проблеми: зокрема, пов’язані з фінансуванням видатків на утримання вихованців дитячого будинку, НСЗШ-інтернату №2, харчування та оздоровлення дітей, виплати матеріальної допомоги дітям-сиротам, видатків на відрядження вчителів, тощо. Проте відданість професії наших педагогів завжди допомагає долати будь-які тимчасові труднощі.
Відданість професії – запорука успіху
У 92 закладах освіти налічується 4900 працівників, з них 2750 – педагогічні працівники, решта –адміністративно-господарський персонал. В школах працює 1790 педагогів, із них: 3 заслужених вчителя України (працюють в ліцеї НІТ №2, гімназії №11, СЗШ №29), відмінників освіти України – 321, вчителів-методистів – 353, старших вчителів – 344, вихователів-методистів – 64, практичних психологів-методистів – 6. Залучені до навчально-виховного процесу за сумісництвом 12 кандидатів наук, 5 аспірантів, 130 сумісників. Без педагогічної освіти працюють 72 особи, працюють не за фахом – 38, з неповним тижневим навантаженням – 131, а з перевантаженням (більше 27 годин на тиждень) – 60.
12 вчителів ділилися своїм досвідом роботи у серпні 2009 р. на обласних засіданнях методичних об’єднань. Кращими вчителями, які забезпечують високий рівень підготовки дітей, визнано: Кураченкову П.А., вчителя української мови і літератури, Крікент Н.А., Толстих Ю.М., вчителів фізики технічного ліцею №1; Здор І.Ю., вчителя англійської мови, Черкасову Т.В., вчителя французької мови гімназії №11; Рибалко К.А., вчителя географії СЗШ №44; Дружину В.М., вчителя трудового навчання НСШ-інтернату №2 та багатьох інших.
На обласному етапі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2009» в номінації «Фізика» вчитель фізики СЗШ №5 Лук’янов А.В. зайняв ІІ місце, в номінації «Інформатика» вчитель інформатики ліцею НІТ №2 Луньова Ю.О. посіла ІІ місце.
Згідно аналізу прогнозованого виходу на пенсію вчителів-предметників в 2009-2010 н.р. – осіб пенсійного віку має бути 450 чол., із них найбільше вчителів початкових класів – 87, математики – 59, української мови і літератури – 57, іноземної мови – 43 тощо. Є над чим задуматись.
З останні 5 років до міста прибуло 102 молодих спеціаліста: 2004 р. – 4, 2005 р. – 8, 2006 р. – 30, 2007 р. – 18, 2008 р. – 19, 2009 р. – 23.
В школах міста налічується 21 вакантне місце, тому, користуючись нагодою, терміново запрошуємо до роботи двох соціальних педагогів, чотирьох вихователів ГПД, трьох математиків, трьох вчителів початкових класів, двох викладачів предмета «Захист Вітчизни», по одному вчителю історії, музики, інформатики, економіки, трудового навчання та англійської мови.
У освітян міста багато проблем, але галузь і люди, які в ній працюють, достойні визнання, шани і поваги.