З В І Т
про базове відстеження результативності дії регуляторного акта - рішення Дніпродзержинської міської ради «Про впорядкування торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом на території м.Дніпродзержинська»
1. Вид та назва регуляторного акта, результативність якого відстежується.
Рішення міської ради «Про впорядкування торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом на території м.Дніпродзержинська»
2. Назва виконавця заходів з відстеження.
Управління з питань споживчого ринку, розвитку підприємництва та захисту прав споживачів міської ради.
3. Цілі прийняття регуляторного акта.
Активізація профілактичних, просвітницьких заходів, спрямованих на упередження вживання алкогольних напоїв та тютюнових виробів серед дітей та молоді; формування в суспільстві здорового способу життя, реалізація законних прав та державних гарантій громадян на захист фізичного і психічного здоров’я дітей, їх захист від негативного впливу алкогольної і тютюнової продукції.
Метою цього регуляторного акта є урегулювання питання щодо обмеження місць продажу алкогольної та тютюнової продукції в окремих об’єктах торгівлі, ресторанного господарства, розташованих біля закладів освіти.
4. Строк виконання заходів з відстеження - 25.10.2009 – 25.11.2009.
5. Тип відстеження – базове відстеження.
6. Методи одержання результатів.
Оцінка результативності зазначеного регуляторного акта відбувалась за даними управлінь з питань споживчого ринку, розвитку підприємництва та захисту прав споживачів, головного архітектора міста, охорони здоров'я, освіти і науки, земельних відносин, у справах сім'ї та молоді міської ради про:
- об’єкти торгівлі, ресторанного господарства та МАФ, які розташовані на відстані до 100 метрів від фактичних меж земельних ділянок дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладів міста;
- використання територіальною громадою міста законних прав та державних гарантій щодо захисту фізичного і психічного здоров’я дітей, негативного впливу на них алкоголю чи тютюну; недопущення фактів вживання такої продукції неповнолітніми та формування в суспільстві здорового способу життя.
7. Дані та припущення, на основі яких відстежувалась результативність, а також засоби їх одержання.
Головним чинником результативності цього регуляторного акта є обмеження продажу алкогольної, тютюнової продукції та пива шляхом заборони реалізації зазначеної продукції на об'єктах торгівлі та ресторанного господарства на відстані до 100 метрів від фактичних меж земельних ділянок закладів охорони здоров’я та освіти. Відстеження проведено у період підготовки проекту регуляторного акта на основі дислокації зазначених вище об’єктів, наданих виконавчими комітетами районних у місті рад, управлінням освіти та науки міської ради, а також даними обліку об’єктів торговельної діяльності в єдиному міському електронному реєстрі. До уваги було взято факти, викладені у зверненнях мешканців міста з питання реалізації алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пива підліткам.
8. Кількісні та якісні значення показників результативності дії регуляторного акта.
Станом на 25.10.2009 року у місті нараховується 102 об’єкта торгівлі та ресторанного господарства (у тому числі 61 МАФ), які розташовані поблизу та на відстані 100 метрів від фактичних меж земельних ділянок дошкільних, навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, місцях проведення спортивних змагань. Крім того мають місце факти реалізації пива на об’єктах торгівлі, що розташовані безпосередньо на території лікувальних закладів. На території міста у людних місцях та місцях масового відпочинку здійснюється вживання алкоголю, у тому числі пива та тютюну підлітками. З цього приводу до органів міської влади надходять чисельні скарги щодо порушення громадського порядку, зростання рівня злочинності, зокрема серед неповнолітніх. Аналіз заходів, що вживаються органами місцевого самоврядування спільно з правоохоронними органами щодо запобігання фактів продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів неповнолітнім особам, свідчить про недостатність відповідальності суб'єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері обігу алкогольної і тютюнової продукції, дотримання ними Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів». За даними органів контролю та нагляду видно, що перевірок з зазначеного питання здійснюється недостатньо (ДПІ надала інформацію про один випадок), що також свідчить про недостатність заходів щодо забезпечення дієвого контролю за дотриманням суб’єктами господарювання визначеної норми законодавства. З огляду на вищевикладене, прийняття зазначеного регуляторного акту активізує контрольно-перевірочну роботу правоохоронних органів та податкової інспекції міста з питання виявлення, запобігання продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів особам віком до 18 років з вжиттям заходів відповідно до вимог чинного законодавства та наданням пропозицій щодо обмеження місць продажу такої продукції.
9. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеню досягнення визначених цілей.
Проведене базове відстеження свідчить, що дія рішення міської ради «Про впорядкування торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом на території м.Дніпродзержинська» буде одним із заходів місцевої влади щодо боротьби із вживанням алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а також в загальноміській антиалкогольній та антитютюновій кампанії стосовно дітей, важелем впливу на господарську діяльність у сфері торгівлі та відіграє значну роль як у формуванні свідомості суб’єктів господарювання, так і підростаючого покоління.
Висновок:
В цілому дія зазначеного проекту регуляторного акту призведе до впорядкування торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пивом на території міста завдяки обмеженню, недопущенню продажу та споживанню алкогольних напоїв, тютюнових виробів неповнолітніми. А сьогодні найбільш ефективними методами щодо запобігання вживання алкоголю та тютюну неповнолітніми є:
- проведення рейдів по об’єктах торгівлі, ресторанного господарства у нічний час для виявлення фактів дитячого алкоголізму, тютюнопаління з вжиттям дієвих заходів щодо припинення цих проявів;
- здійснення інформаційно-освітньої роботи, спрямованої на припинення поширення алкоголізму серед дітей з урахуванням їх соціальних та інших особливостей із широким залученням до виконання цієї роботи органів системи охорони здоров’я, освіти, соціальних служб для молоді, усіх видів засобів масової інформації, інших зацікавлених організацій, батьківської громадськості;
- застосування інформаційних методів профілактичної роботи через підвищення рівня інформованості молоді, у т.ч. робочої, з залученням відповідних фахівців-спеціалістів, студентських активістів;
- залучення в літній період молоді до оплачуваних громадських робіт, фізкультурно-спортивних заходів;
- роботи виїзних консультаційних пунктів; телефонів «гарячої лінії» при районних службах у справах дітей з питань інформування про факти продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років, для вжиття компетентними органами відповідних заходів реагування;
- притягнення до відповідальності батьків за ст.184 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
- посилення заходів органів державного контролю та нагляду з проведення контрольно-перевірочної роботи.
Міський голова Я.С.КОРЧЕВСЬКИЙ